Friday 21 February 2014

Tips Cantik : Bakal Pengantin..

Hai..

Assalamualaikum.

Jam kul 4pagi tapi mata tak mengantuk. Haish ber’eye‘ bag lagi lah mataku nanti. Sebelum ni jaga sangat tapi after setel majlis wedding malas sikit dah nak layan beauty regime ni. Ish teruk betul.

Ok sebenarnya ida nak share beberapa beauty tips sebelum majlis perkahwinan aritu.Semestinya seorang perempuan nak jadi yang paling cantik paling gojes paling berseri paling meletop dan segala lah yang paling vavavom semua on your wedding day. Ida tahu becoz ida pun pernah alami juga dulu. Hihi. Jom tengok tips-tips tersebut.

·                     3bulan  sebelum wedding:

Setiap malam sebelum tidur, ambil hirisan tomato, sesudu gula dan sesudu madu. Lenyekkan ke nak kisar ke tomato tu asal lumat dan sampai campuran bahan-bahan ini agak melekit. Kemudian sapu pada muka, biarkan sampai ia kering dan lepastu boleh basuh muka. 
*ida buat seminggu sekali aje,maklumla ‘rajin’ sangat. Pastu tak guna madu sebab takde. Guna tomato and gula je.*

Kalau ada extra budget, digalakkan pergilah buat facial juga once a month. Tak perlu pergi yang mahal2, asalkan buat. Rasanya harga pun tak sampai RM50.Sebab,terkadang2 muka kita ni ada kotoran yang degil dan tersumbat yang  hanya boleh dibuang dengan mesin dan juga tangan beautician tu (tapi time extraction kena tahan sikitla sebab sakit sikit nak nak kalu muka banyak batu bata haha) Hanya guna mesin atau extraction process  semua benda ni senang keluar.

·                     2 minggu sebelum  wedding:

Ida stop buat yang atas tu. Ida start pakai mask setiap malam atau selang sehari.Pakai mask untuk jadikan kulit muka lembab, jadinya bila dah lembab makanya keserian bakal pengantin tu akan terserlah. Haaa..gitu….Then, Seminggu sekali ida akan guna brightening mask. Untuk pengetahuan,tak boleh guna brightening mask tiap-tiap hari sebab akan menyebakan kulit muka menggelupas. Ish tak mahu kan.

Nak pakai mask ape? Mask ape2 jenama pon boleh ida xde spesifik brand yang ida guna. Selalu ida pergi beli kat Watson atau Guardian lah. Harganya pun dalam RM5 – RM10 sekeping. 

·                     2 hari sebelum wedding:

Malam sebelum tidur, cuci muka macam biasa dan kemudian bilas dengan air batu atau air sejuk. Nanti liang muka mengecil dan akan membantu aliran darah pada muka. Selain tu boleh juga balut airbatu guna tuala kecil pastu tekup pada muka dalam 15 minit. Tekup sekeliling muka sambil buat urutan membulat sikit supaya aliran darah berjalan lancar. Selawat-slawat sikit minta diberkati.Syok buat ni sejukk je rasa muka. Heheh..

·                     Pagi hari bersejarah itu (wedding day lah maksudnya..hehe) :

Ida akad nikah pagi jadinya pagi tu ida buat lagi sekali tekup muka dengan airbatu yang dibalut tuala kecil tu kira-kira 1 jam sebelum disolek.  Ini adalah untuk  segarkan wajah dan ada juga seorang jurusolek yang juga blogger kata ianya akan memudahkan kerja-kerja menyolek muka anda dan solekan pun akan tahan lama dan cantik.   
*ida rasa betul sebab memang muka lebih senang disolek dan tahan lama berbanding masa bertunang dulu.*

Selamat mencuba.  :)




No comments: